Follow Us On Follow us on Facebook Follow us on Twitter Watch us on YouTube
Results 1 to 2 of 2

Thread: البورصة

Default البورصة

معلش ياجماعة استفسار عن البورصة
    مثلا انا رشيت السمسار وقالى على سهم او سهمين معينين هيترتفعوا كمان كام يوم مثلا وانا ليا 15 تعامل
    المفروض بقة اشترى كل اللى اقد علية من السهم دة ولما يجى اليوم اللى هيرتفع فية ابيعهم كلهم ولا الحوار ماشى ازاى ؟!!!

اتمنى ان حد من المنظمين يعملنا درس مفصل عن الحوار دة وشكرا

بص يا معلم

الموضوع طويل و ان شاء الله حبقى اعمله فى فيديو

لكن حاليا خليك عارف المعلومة دى عن البورصة . و هى ان السهم اللى بتلاقى كميته بتنقص يعنى الناس بتشترى منه حتلاقى سعره بيزيد
    و السهم اللى باقى الاعيبه حتبيعه حتلاقى سعره بيرخص

الصياعه بقى انك تشترى لما يكون السهم رخيص و تبيعه لما يكون سعره فى العالى

الموضوع محتاج ناس تساعدك لو عايز تدخل الموضوع بإحتراف عشان انت تشترى بالسعر القليل و هما بعدك يدخلو و يشترو و يعلو السعر اكتر و بعد كده انت تكون اول واحد بايع و بعدها باقى الناس اللى بتساعدك تبيع عشان تدور على نوع تانى و تشتغل فيه و هكذا

لو عايز تلعب الموضوع ده لوحدك . تابع اخبار البورصة و اشترى من الاسهم اللى حتنتعش و يزيد الطلب عليها و لما سعرها يوصل لأخره و يبدا بالهبوط لازم تكون انت بايع السهم ده عشان سعره حيبدا فى النزول طول ما الاعيبه بتبيع

الطريقة دى ناس كتير بتستخدمها و فى طريقة تانيه و هى طريقة التخزين . يعنى بيكون بيلعب على كم نوع و بيبدل فى نوع واحد بس و خلاص

الفرق فى نوع المخاطرة الموجوده فى الاسهم ان اللى مخاطرته قليله حتلاقى سعره بيزيد نسبة بسيطة لما بتشترى منه او اى لاعب اخر و حتلاقى سعره بردو بيقل بنسبة بسيطة لما انت او اى لاعب تانى باع منه

كل ما العدد اللى بيساعدك زاد كل ما كان افضل ليك . يعنى ممكن تكون مجموعة و تساعدك و كلكم تستفادو من الموضوع ده لو لعبتو على سهم معين و هكذا

لو فى اى حاجه مش واضحه ابقى بلغنى هنا و انا حرد عليك عشان يكون الموضوع ده مرجع لأى حد عايز يتعلم البورصة

بالتوفيق